Utilitzem cookies pròpies i de tercers i altres tecnologies per emmagatzemar i administrar les preferències de l'Usuari, habilitar contingut recol·lectar dades analítiques i d'ús, així com per a garantir el correcte funcionament d'aquesta web. Si continueu navegant per aquesta web, estarà acceptant seva instal·lació en els termes indicats a la nostra Política de Cookies. Més informació

Actualitat. Notícies

MARÇ
2014

El vot de la ciutat

AraCatalunya

Aristòtil va definir la política com "l'art del possible" i jo encara aniria més enllà i diria que també hauria de ser “l’art del impossible”. La “inèrcia" en qualsevol àmbit és el nostre enemic, i en la política també. Aquesta ens impedeix fer les transformacions i adaptar-nos a les necessitats que són imprescindibles per fer front als canvis de cada moment.

Reus té en l’actualitat un deute acumulat de 355 M€ entre Ajuntament i Empreses municipals i la Llei estatal de Racionalitzaciói Sostenibilitatdel'Administració Local (LRSAL) ens obliga a baixar la ràtio d’endeutament, en cas contrari la nostra ciutat perdria competències en educació, sanitat, serveis socials... i fins i tot, el consistori es veuria obligat al tancament d’alguna empresa municipal amb el conseqüent acomiadament de treballadors i la pèrdua de diversos serveis ciutadans. Amb aquesta crua i dura realitat es troba la ciutat.

Un vot és el que necessita l’equip de govern de CIU i PP – que sumen 16 regidors – per aconseguir les 3/5 parts del plenari que demana la llei per a poder aprovar la reestructuració de les empreses municipals. Sense aquest vot no tindria efecte la reordenació municipal i la ciutat es trobaria en el marge d’un precipici al que s’hi veuria avocat i del que no s’hauria pogut salvar.  Aquest és l’escenari que l’equip de govern i els tècnics de l’Ajuntament ens van presentar ara fa unes setmanes i al que li van acompanyar un seguit de propostes que donaven sortida i certa viabilitat a la situació.

Ara Reus, partit a l’oposició amb 2 regidors, en un exercici de corresponsabilitat amb la ciutat, va presentar i defensar la nostra proposta de reestructuració. Un nou escenari que comptava amb un informe positiu de l’Interventor de l’Ajuntament que definia la nostra opció com viable, que compleix la Llei LRSAL i que comporta un reforç de la situació "de mercat" de l'empresa de Reus Serveis (en totes les seves etapes).

La proposta d’Ara Reus, i el nostre corresponent vot favorable, passava perquè l’equip govern acceptés algunes modificacions substancials als escenaris que havien dissenyat. La nostra proposta incorpora a Reus Esport i Lleure a l’empresa de Serveis Municipals (grup 2) en el moment que jurídicament i tècnicament sigui possible i així la salvaríem d’un tancament inevitable.

D’altra banda, desplacem a Reus Desenvolupament Econòmic – REDESSA - com empresa de segon nivell, independent i fora d’aquest grup empresarial. El principal motiu d’aquest moviment és evitar que la caixa única que formarien Aigües de Reus, Serveis Funeraris i Reus Esport i Lleure – totes elles empreses solvents – es veiessin  obligades a cobrir els desequilibris financers que provocaria l’ impagament del cànon  Metrovacesa de 37.6 milions d’euros pel crèdit de la Fira que assumeix REDESSA. Ara, l’escenari definitiu que s’ha transaccionat amb el govern també comptarà amb la fusió de Tecnoparc i Gupsa que seran absorbides per Redessa. Aquesta darrera podria recuperar el primer nivell i formar part del grup d’empreses quan hagi resolt el crèdit de la Fira.

Definiria aquest com un acord de ciutat i no polític. Ara Reus segueix essent, fins al maig del 2015, un partit d’oposició però és un acord que teníem l’obligació de presentar i defensar-lo, que garanteix llocs de treball, la qualitat de serveis, que garantitza la continuïtat de les competències delegades i salvaguarda els interessos de la ciutat. Aquest acord recull les necessitat de la ciutat i ofereix la continuïtat i la qualitat dels serveis que es mereix el ciutadà.

Quin és el preu d’un acord polític entre govern i oposició? Doncs cert com que estan llegint aquestes línies, Ara Reus només ha demanat la creació d’un comitè de seguiment d’aquesta reordenació a la que hi assistirà un tècnic qualificat del partit i un altra per la elaboració del Pla estratègic de RELLSA per tal de poder fer el seguiment de totes les operacions que implica aquest vot favorable. Destacar que aquestes figures NO són retribuïdes ni per la seva tasca, ni en l’assistència a les reunions derivades del procés.

Una negativa a la nostra proposta és no voler salvaguarda els serveis de la ciutat. Dir no, significa no voler salvar els llocs de treball de les empreses municipals i dels organisme autònoms. No és qüestió política, és qüestió de ciutat. En joc estan les competències de teleassistència, servei d’atenció a la dona,  programes d’Immigració, IMFE – Mas Carandell, Llars d’infants, oficina d’escolarització, joventut, cooperació, entre molts altres...  

És una llàstima que aquesta hagi estat la primera vegada que el govern ha hagut de recórrer a Ara Reus per la necessitat d’1 vot quan portem tota la legislatura presentant propostes constructives de ciutat en les diverses àrees municipals.

Des d’Ara Reus hem estat a l’alçada de les necessitats de la ciutat. Sempre hem tingut present que s’ha de treballar amb els valors de la responsabilitat, credibilitat, l’esforç i sempre pensat en el servei al ciutadà.

La viabilitat de la nostra ciutat passa per una gestió independent del municipi, administrada i regulada per tècnics, que ens permeti treballar sense premisses polítiques marcades ni línies d’actuació preestablertes. L’essència del nostre partit municipalista, en el que no depenem de cap ideologia impositiva, ha estat clau per poder defensar i transaccionar el futur de la reestructuració de les empreses locals que es presentaran el proper dia 31 de març.


Com col·laborar amb AraCatalunya?