Més val un mig acord que un litigi

Ara, la situació és incerta i desconeguda. En més d’una ocasió Ara Reus ha demanat informació sobre l’assumpte de Metrovacesa i el silenci ha estat l’únic argument que ha donat l’equip de govern com a resposta. L’ocultisme informatiu ha estat, com en d’altres ocasions, l’eina utilitzada pels nostres dirigents polítics que han fet prevaldre els seus interessos personals i de partit pel damunt dels de la ciutat. Pel cobrament del cànon de Metrovacesa passa tot l’engranatge econòmic de Reus i el gran repte d’aquest govern era desencallar, abans del març del 2013, una negociació amb l’empresa que ens permetia fer els pagaments corresponents als crèdits de la FIRA. Objectiu que no han sabut gestionar i no han volgut solucionar. La poca capacitat de gestora d’aquest govern

Metrovacesa ha presentat diverses ofertes, totes elles negociades i treballades amb alguns membres de govern. Propostes que quan arribaven a Alcaldia s’aturaven i eren rebutjades. L’única noticia que havíem rebut gràcies als mitjans de comunicació era una suposada rebaixa en el cànon que passava dels 2,2 als 1,6 M€. Però hi faltaven molts detalls que en els darrers dies s’han anat fent públics.
Ara Reus ja apuntava en el ple del passat dilluns que, a la xifra de 1,6 milions d’euros se li acompanyaven un seguit de garanties que passaven per acabar l’obra amb un tercer operador i que l’Ajuntament de Reus obtindria un 50% dels beneficis de la superfície explotada. El govern, ni tant sols en sessió plenària es va pronunciar sobre les nostres declaracions i li va donar més importància al dinar que els representant de l’empresa havien tingut amb un membre d’un altra partit. Dos dies després de la celebració del Ple, en el que el govern decideix tirar pel dret i obrir un procés judicial contra l’empresa, l’informatiu de la Cadena Ser obria el noticiari afirmant que qui avalava l’operació de Metrovacesa era el Banc de Santander concedint un crèdit de 25 M€ i que l’Ajuntament només havia de pagar els interessos a unes condicions raonablement més baixes que les condicions de mercat. Tenint en compte que l’operació de Metrovacesa hipotecarà a la ciutat durant els propers 50 anys no ens expliquem els perquès de no explicar a la ciutat la realitat del procés de Metrovacesa i faltant a la veritat sobre el famós “Pla B” del que tant s’ha parlat però que no existeix.


Es podia haver arribat a un acord? Doncs si. A més, ss podia modificar el contracte tenint en compte que l’oferta 1,6 seguia sent superior a la segona oferta que es va presentar a concurs l’any 2006 i emparant-nos en el REBUS FIC ESTANDIVUS que no és més que la possibilitat legal d’alterar i/o modificar una contractació administrativa. Per tant la clàusula rebus sic stantibus "és el remei al desequilibri patrimonial que l'alteració de les circumstàncies contractuals comporta en cas d'una extraordinària modificació de l'entorn contractual".

He començat dient que el contracte que ens lligava amb Metrovacesa no salvaguardava els interessos de la ciutat però tenint en compte l’estat financer de la ciutat s’hauria d’haver treballat pensant en la ciutat i no pas en les voluntats personals. Aquest era el gran repte del govern que no ha estat capaç de gestionar-ho de la millor manera. Les herències polítiques ens agradaran més o menys, els projectes dels anteriors governs ens agradaran més o menys, però quan et presentes per ser Alcalde ho fas, en principi, de forma voluntària pensant en el progrés de la teva ciutat.

Era un secrets a crits que l’Alcalde de Reus no ha volgut mai saber res de Metrovacesa tot i que al 2006 – moment de l’adjudicació de l’obra – el seu vot fou l’abstenció. L’opinió d’en Carles Pellicer és totalment respectable però, si tant clar ho tenia no hauria d’haver esperat dos anys en els que s’han fet viatges a Madrid, reunions al consistori dels representants de Metrovacesa... Diners malgastats que han sortit de la butxaca dels de sempre.

La falta de transparència en el procés, la nul•la comunicació i la poca capacitat de gestió de l’equip de govern ens portaran a una situació complicada i plena d’interrogants que ens pot costar a la ciutat de Reus 20M€.

Des d’Ara Reus seguim convençuts que només des de la cooperació, la voluntat de l’avinentesa i el diàleg es pot solucionar aquest assumpte amb Metrovacesa.